Андрій Дуда, гід команди GRA

Цього року команда GRA поставила собі дуже амбітну ціль – пройти 100 Вершин. Це мало бути кульмінацією всієї нашої роботи за останні 5 років. І ось, 31 липня ми вирушили в дорогу. Мандрівка була довгою, вона тривала 50 днів, за цей час ми пройшли 770 км з перепадом висоти 24 775 м, це як 3 рази піднятися на Еверест. Сказати, що це була важка мандрівка, це не сказати нічого, але 18 вересня ми фінішували та завершили свій похід у складі 3 учасників: Данила Ткаченка, Марти Ткаченко та Беатріси Дуднік і зараз розкажемо, як це було.

Проект “100 Вершин”: 770 км Карпатами за 50 днів

Великі трекінгові маршрути: проект “100 вершин”

Думка пройти всі Карпати у нас виникла ще давно, у 2015 році, але тоді думали брати це порційно, кожних вихідних проходити по кілька вершин. Час йшов і плани мінялися, але думка про 100 Вершин не покидала. Коли почався карантин у 2020 році, то вирішили, що ось цей момент, зараз або ніколи. 5 років ми до цього йшли і планування почалося. Щоб реалізувати цю мандрівку, нам потрібні були провідники, які добре знають Карпати та зможуть фізично пройти цей маршрут. В нашій команді такі знайшлися, тож на маршрут вийшло одразу троє провідників команди GRA: Данило Ткаченко, Марта Ткаченко та Тарас Фединяк.

Проект 100 Вершин

Шлях маршруту також досить швидко спланували, він був поділений на 10 секцій, які мали між собою переходи та логічно продовжувались:

Спочатку ми нарахували кілометраж 687 км, але по факту він склав 770 км. Весь шлях проходився за 39 днів, тобто по 20 км на день. Решта 11 днів були відпочинкові, тобто кожні 4 – 5 днів у нас була днівка, щоб відпочити та дочекатися запасів, які до нас приїжджали порційно. Всі днівки ми планували в селах по маршруту: у Міжгір’ї, Колочаві, Осмолоді, Бистриці, Буковелі, Драгобраті, Квасах, Дземброні та в колибі під Струнгами. Обрали ці місця, бо в таких садибах є можливість нормально випрати одяг, зарядити павербанки та трохи розслабитися. А ще враховували можливість доїзду туди машини, щоб отримати нові запаси їжі, посилки, газові балони та щоб до нас змогли приєднатися учасники, які вирішили пройти частину маршруту. Після завершення планування логістики перейшли до планування побуту.

Кухня

До планування меню також підійшли дуже ретельно, нам було важливо, щоб їжа не займала багато місця та була легкою, тому вирішили харчуватися сушеною їжею один раз на день. Сушку вирішили зробити власного виробництва, такою, щоб вона нам смакувала найкраще і не набридла. Зі страв вибрали: червоний борщ, суп шпинатний на вершках, різотто з грибами та пармезаном, гречку з в’яленими томатами та грибами, кус-кус з овочами, картопляне пюре з беконом, плов з барбарисом. Таким чином, сушка за весь час походу нам не приїлася і сильно полегшила рюкзаки. До планування свого меню ми підійшли максимально уважно, постаралися збалансувати його рибою та м’ясом, шоколадом та печивом, салатами та молочними виробами та, звісно, кашами. В день ми харчувалися 3 рази, у нас був повноцінний сніданок та вечеря, а обід був легкий і досить швидкий. Прийоми їжі кожного дня змінювалися, в залежності від меню, ось приклад одного дня:

• Сніданок: рис басматі, курка копчена пресерва, салат – капуста квашена, печиво, кава або чай.
  • Обід: батончики 2 шт на день, лаваш з намазкою із сиру та ковбасою, кава та чай.
  • Вечеря: сушена страва – різотто, тунець, шоколад, кава або чай.

Готували ми все на Jetboil Minimo – це дозволило нам економити газ та нести менше балонів. Одного газового балону нам вистачало на 5 днів для 4 людей, і це з врахуванням того, що чай та каву ми заварювали дуже часто.

Список спорядження

Аптечка

• тейпи – один з найважливіших елементів аптечки
  • препарати від отруєння та для травлення
  • знеболювальні різного калібру
  • протиалергічне (антигістамінні препарати)
  • від температури та застуди
  • мазі зігріваючі та знеболюючі
  • антисептики, зокрема хлоргексидин
  • від запалення горла
  • еластичні бинти

Коли будете складати свою аптечку, то варто врахувати власні особливості організму та схильність до певних хвороб.

Проходження маршруту

День 1. Наш маршрут почався у селищі Воловець, де ми піднялися на гору Плай та перейшли на Стій. На Стою біля колишньої військової частини в нас була перша ночівля і тут не обійшлося без пригод, бо води там не було і довелося спускатися та шукати джерело.

День 2-3. Йшли по хребту Боржави в сторону Міжгір’я на вечір другого дня нас застала сильна буря зі штормом, але, на щастя, намети витримали і ми продовжили маршрут.

День 4. Днівка в Міжгір’ї – сьогодні ми відпочивали, прали одяг та готувалися до переходу на Пішконю.

День 5. Йдемо до хребта Пішконя, сьогодні ми поповнили запаси їжі та газу, також до нас приєдналася гостьова група, яка мала йти з нами 2 дні. Ночували біля Озерця.

День 6. З самого ранку погода була чудова, але вже на спуску до села нас зустрів лютий дощ. Змокли до нитки, тож вирішили спуститися в Колочаву та заночувати в селищі.

День 7. Трохи погано почуваємося, дощ не пройшов даремно, вирішили зробити незаплановану днівку та трохи погрітися. Сьогодні до нас приїхали нові запаси їжі та учасники, з якими ми мали пройти Південні Ґорґани.

День 8. Виходимо на Стримбу та Стреминіс, переходимо річку Мокрянка, ночуємо в лісництві. Наступного дня нас чекають Південні Ґорґани – найважча частина маршруту.

День 9 -10. Дуже важкі дні, маршрут весь в жерепі, стежок майже немає. Щоб піднятися на вершину, довелося використовувати квадрокоптер та розвідувати, з якого боку краще підніматися. За таких умов ми не змогли піднятися на Петрос Ґорґанський – це була перша вершина, яку ми пропустили. Більшість джерел пересохли, тільки коли ми вийшли до Попаді, почали рухатись по нормальній стежці.

День 11. За планом в цей день у нас мала бути днівка на Плісці, але ми використали цей день раніше, тому до колиби в нас залишалося йти ще 16 км, тільки в 22:00 ми дісталися Плісця.

День 12. З маршруту сходить один провідник та один учасник, а до нас приєднується нова група, з якою ми мандруємо Західними Ґорґанами.

День 13-15. Вирушаємо в Західні Ґорґани: виходимо з Плісця, піднімаємося на Ґрофу, переходимо річку Молоду в брід та піднімаємося на гору Молода. Ночуємо на полонині Мшана. Назад в Осмолоду повертаємося хребтом Аршиця

День 16. Ми вже піднялися на 21 вершину, сьогодні спускаємося в Осмолоду та відпочиваємо, маємо дочекатися машини із запасами на наступну ділянку.

День 17-20. Проходимо Центральні Ґорґани. Піднімаємося на гору Високу, Ігровець, Сивулю та доходимо до урочища Пекло. На цій ділянці нас залишилося лише троє: Данило Ткаченко, Марта Ткаченко та Беатріса Дуднік, цим складом ми пройшли весь маршрут до кінця.

День 21. Починаємо рухатися Східними Ґорґанами. Тут розміщений заповідник Довбушанка, на територію якого, навіть, заходити не можна. Уявіть, наскільки ми здивувалися, коли побачили, що поряд з ним будують нову трасу в Буковель.

День 22. Траверсували всю Довбушанку, на полонині під горою Малий Ґорґан зустріли наступну нашу групу, вони приєдналися до нас на 2 дні. Бачити нових людей для нас стає великою радістю, емоційно ми вже доволі сильно втомилися.

День 23-24. Змінюємо свій маршрут, щоб побути довше з групою, яка до нас приїхала. Вирішили разом з ними піднятися на гору Хом’як. А на 24 день у нас була чергова днівка.

День 25-26. Екватор мандрівки, фізично ми вже сильно втомилися, але готові йти далі. Починається перехід на Свидовець, йдемо за маршрутом г. Чорна Клива –  г. Руська – г. Велика Братківська – г. Гропа – г. Дурня – ночівля під г. Дурня. Наступного дня через річку Чорна Тиса виходимо на Свидовець до гори Татарука.

День 27-28. Пройдено вже майже 50 вершин, відчуваємо емоційний підйом, але коліна почали боліти, від цього моменту ми активно почали використовувати тейпи. Нашою 50 вершиною став Стіг на Свидовці.

День 29-30. До нас знову приїхала гостьова група, бачити нових людей стає все більш необхідним, хочеться з кимось говорити. На цій ділянці поповнили запаси їжі та газу та відвідали баню – це був кайф. Далі в нас Жандарми, Близниці та спуск в Кваси.

День 31. Починаємо підйом на Чорногору. Прогноз погоди найгірший за весь час, передають сильні дощі та шквальний вітер. На цю ділянку до нас приєдналася одна учасниця, яка, на жаль, зійшла на наступний день. Погода та вітер були нещадні, тому цього дня ми не піднялися на Петросул – він став 2 вершиною, на яку ми не змогли піднятися.

День 32-33. Вдень та вночі були сильні вітри та дощі, ми сильно намокли та змерзли. В одному з наметів зламалося одразу 2 дуги, а наступної ночі наш намет повністю залило водою.

День 34. Найскладніша ніч за весь час мандрівки. На ночівлю зупинилися біля озера Бребенескул, всю ніч вітер здував наші намети, другий намет також погнуло. Зранку ми були в жахливому стані, вирішили спускатися в Дземброню, щоб відігрітися та відпочити.

День 35-37. Три дні ми провели у садибі в Дземброні. Цей час ми провели не даремно, робили радіальні виходи на всі вершини, які пропустили у 34 день. Але коли пішли на Стайки та Микулєску, то двічі пробували зайти з різних сторін, але ці гори нас не пустили, надто багато сил та часу треба було витратити, щоб на них піднятися, тому ці 2 вершини ми пропустили. Також на Чорногорі ми пропустили Степанець. Загалом ми не піднялися на 5 вершин, 4 з яких на Чорногорі та 1 в Ґорґанах.

День 38 – 41. Йдемо маршрутом від Попа до Попа. Тут завершується Чорногора та починаються Мармароси. На кордоні з Україною зустріли чимало прикордонників, смішно, але саме в цей момент тривала операція по перехопленню контрабандистів, на щастя, до нас питань не було.

День 42 – 43. До нас знову приїздить група, яка проходить ділянку Мармаросів, до фінішу залишається лише 7 днів. На 43 день до нас приєднується четвертий учасник, який зголосився на проходження Чивчин, з ним ми і фінішували на Памірі.

День 44-45. Наш темп пришвидшився, нас вже 4, але ми біжимо, як коні. На 45 день переходимо на хребет Чивчин. Позаду пройдено вже 90 вершин.

День 46-47. Ми на Чивчинах, туристів тут майже немає, зустрічали лише прикордонників, які виявилися набагато привітнішими, ніж на Мармаросах. Щоб йти цим маршрутом, ми робили спеціальні дозволи та писали заяву в прикордонну службу України.

День 48. Сьогодні у нас заключна сота вершина – піднімаємося на гору Прилучну та спускаємося до кемпінгу біля річки Перкалаба. Нашому щастю немає меж – ми це зробили!

День 49. Виходимо на гору Томнатик до РЛС Памір – це офіційна точка завершення маршруту, до нас приїхали наші друзі зі Львова та інші провідники команди GRA, цей вечір був особливим.

День 50. Завершення мандрівки. З РЛС Памір спускаємося в селище Шепіт та їдемо до Львова, на цьому наш маршрут у 770 км пройдено.

Ось так коротко ми спробували відтворити більшість подій, які з нами трапилися, якщо б ми описали все, то назбиралося б матеріалу на книгу або серіал.

Найгарніші ділянки

За весь час мандрівки ми пройшли майже всі Карпати, і в нас назбиралося багато місць, куди ми б хотіли повернутися згодом. Тут особливо гарно зустрічати світанки та заходи сонця, тут панує гарна атмосфера й ці місця варті уваги.

• Чорна Клива та Братківська, тут нам сподобався захід сонця – це місце, де Ґорґани зустрічаються із Свидовцем.
  • Гора Полонина Лемська, якщо для вас Чорногора стала банальністю, то рекомендуємо вам піднятися на гору Лемську, з неї ви побачите Чорногору зовсім з іншого ракурсу.
  • Південні Ґорґани – маршрут дуже складний, але якщо ви шукаєте недоторкані місця в Карпатах і хочете побути наодинці, то ці гори вам точно сподобаються.
  • Чивчини – хребет особливий тим, що там досить рівно і немає великих перепадів висоти, гарні краєвиди, є багато колиб, де можна заночувати і там немає цивілізації.

Психологічний стан команди

Хочеться розказати про одну з найбільш серйозних проблем в нашому поході. Коли ви довго мандруєте в колі одних і тих самих людей, то емоційно стає важко. Хочеться з кимось поговорити, когось послухати та відволіктися від вже звичної рутини. Це питання ми вирішили гостьовими мандрівки, на які до нас постійно приїздили нові учасники. За весь час походу до нас приїхало більше 50 учасників, які пройшли з нами частинку маршруту. А коли до тебе приходять ті ж самі люди, що вже були раніше і привозять різні презенти, то стає дуже приємно і це додає сил. Не будемо лукавити, без інших людей та гостьових мандрівок, психологічно – це стало б дуже складним випробуванням.

Проблеми, які необхідно вирішити, щоб успішно пройти маршрут

Є лише три проблеми, які необхідно вирішити, щоб пройти цей маршрут:

1. Збереження вашого здоров’я впродовж всієї мандрівки;
  2. Вага вашого наплічника;
  3. Психологічний та моральний стан впродовж походу.

Отож, як ми вирішили ці проблеми? Перший пункт є найважливішим, адже якщо отримати травму, захворіти, то на цьому мандрівка може завершитися дуже швидко. Тому ми придумали днівки – їх було 11, тобто кожні 4-5 днів ми зупинялися в колибі, щоб відпочити та привести себе до ладу. Без днівок цю мандрівку майже нереально пройти, тому важливо нормально відпочивати.

Наступну проблему ми вирішили двома способами. Спочатку ми склали меню для себе та розрахували, яка кількість їжі нам потрібна на день. Після цього ми розуміли, скільки брати запасів та коли підвозити наступні. Маршрут мав побудовану логістику і спланований таким чином, щоб днівки проходили в селех, де є можливість доїзду машини, а таким чином і поповнення запасів їжі та газу. Але в будь-якому разі, 4-5 кг їжі було б надто важко,тому ми включили в меню сушені страви.

Третє питання було вирішити найскладніше, ми довго думали, як з цим бути і вирішення прийшло саме собою. На весь шлях зголосилася лише одна людина, тому нам довелося планувати окремі ділянки маршруту та розробити гостьові мандрівки, щоб до нас могли долучатися всі, хто хоче, адже 50 днів відпустки – це розкіш. І тут все зійшлося: кожні 4-5 днів до нас долучалися нові люди, які вносили свій позитив і розбавляли нашу буденність, таким чином ми не відчували моральної втоми одне від одного.

Отож, якщо будете планувати пройти “100 Вершин” зараз, то врахуйте ці 3 моменти.

Проект 100 Вершин

Як підготуватися до довгих маршрутів?

Це дуже довгий та складний маршрут, тому перш ніж на це наважитися, рекомендуємо пройти його частинами та потренуватися на різних ділянках. Наприклад, якщо ви хочете потренуватися з нами, вам підійдуть:

1. Маршрут Мармароси та Чивчини – це 8 днів від Попа Мармароського до Перкалаби, або Паміру
  2. Чорногора похід по 7 найвищих вершинах Карпат
  3. Південні Ґорґани – один з найскладніших маршрутів у Карпатах

Ці 3 маршрут вам добре підійдуть для тренування, але якщо ви хочете спробувати інші довгі походи, то також можна готуватися закордоном, наприклад:

1. Синайська стежка – це 146 км по горах та пустелі
  2. Лікійська стежка – 500 км вздовж моря та поміж гір
  3. Тянь-Шань, похід по високих горах Киргизстану

Ці маршрути не є настільки екстремальними, як 100 Вершин і якщо хочете дізнатися, чи зможете подужати 50-денний похід, то рекомендуємо їх для тренування.

Специфіка маршруту, що необхідно врахувати, якщо вирішили пройти 100 Вершин: харчування, спорядження, логістика, навігація, здоров’я:

1. Навігація – потрібно дуже детально побудувати свій маршрут та поділити відстані на дні, а ще врахувати місця кемпінгу та місця, де є вода та колиби.
  2. Фізична підготовка – потрібно бути фізично підготовленим та мати досвід гірських походів, адже негода та значні перепади висоти – 24 тис. метрів – дуже втомлюють.
  3. Аптечка – навіть найсильніші повинні мати правильно зібрану аптечку. Обов’язково навчіться тейпувати. Також необхідно мати контакти людей, що можуть вам допомогти у екстрених ситуаціях.
  4. Спорядження (туристичний виряд) – кажуть, що не буває поганої погоди, буває погане спорядження, і це частково правда. Звісно, спорядження не відіграє основну роль, але воно додає комфорту та економить ваші сили та часто зберігає здоров`я. На спальник, намет, рюкзак, каремат, взуття, куртку та термобілизну не шкодуйте грошей.
  5. Харчування – хоч це і похід, але він доволі довгий, тож організму потрібні сили, а отже, потрібно планувати своє меню таким чином, щоб вистачало калорій, необхідних поживних речовин та вітамінів. Також важливо, щоб їжа не була надто важкою. Зробіть як ми, 1 прийом їжі в день – це можуть бути сушені або сублімовані страви.
  6. Гігієна – коли маршрут довгий, досить складно дотримуватися гігієни, тож потрібно спланувати днівки, щоб можна було випрати одяг (або його замінити), вичистити спорядження та нормально помитися, також можна взяти переносний душ.
  7. Поповнення запасів – майже нереально нести запаси на 50 днів, тож їх потрібно поповнювати (їжа, газ, павербанки..) для цього потрібно розпланувати розподілення припасів маршрутом. Сплануйте логістику доставки собі посилок.
  8. Побут – під час мандрівки ви будете організовувати свій похідний побут, а одним із найважливіших моментів буде приготування їжі. Якщо ви думаєте, що розводити вогонь – це нормально, то ви сильно помиляєтеся. Варто використовувати мультипаливні системи. Радимо придбати Джетбоїл мінімо, він дуже вам допоможе.
  9. Зв’язок – кожного дня варто виходити на зв’язок, адже це ваша безпека. Можете навіть вести щоденник в соцмережах та публікувати пости, щоб ваші друзі та рідні знали де ви є, в горах багато де ловить Київстар.
  10. Дозволи – коли ви будете проходити Мармароси та Чивчини, ви маєте отримати спеціальні дозволи на перебування в прикордонній зоні та дозвіл на проходження по державному кордону (ці дозволи відрізняються, другий отримати важче).

Ці 10 пунктів допоможуть вам правильно організувати мандрівку та нічого не забути.

Завершення проекту та плани на майбутнє

Якщо вас цікавить, а що далі, які в нас наступні плани? Маємо чим вас порадувати – це не останній наш довгий похід. Мандрівкою “100 Вершин” ми підвели підсумок 5 останніх років роботи команди GRA. На цьому ми переходимо в нову фазу розвитку – дослідження всього світу, попереду в нас є ще один амбітний план, тому слідкуйте за анонсами. Всім подорожей!