Олена Доценко

Чому для подорожі обраний саме цей регіон:

Знайомство з Wild Atlantic Way (WAW) відбулось у 2017, коли я планувала пройти “Золоте кільце Керрі”, це один з найцікавіших відомих мені маршрутів. З тим маршрутом не склалося, однак вже в Ірландії про дізналася існування WAW – це 2500 км Західного берега острова серед гір, полів, селищ, це справді дикі місця.  У 2017  встигла побачити лише частину Південного регіону. Мене завжди манить Північ і погугливши про весь шлях WAW вирішили на цей раз почати з Півночі.

Формат подорожі: Це подорож з автомобілем, тобто їдемо за маршрутом, насолоджуємось краєвидом з вікна, де нас вражають місця, або неможливо проїхати  – йдемо, гуляємо. Після заходу сонця (після 16.30) шукаємо на букінгу, де будемо ночувати. Жодного конкретного плану не було, та і як можна спланувати те, де ти не був? Звітів та відгуків у мережі небагато, щоб скласти якесь уявлення. Ми вирішили залишити формат пригоди та місце несподіванностям.

Нитка маршруту: Маяк Фанад – Донегол – Downpatrick Head – Кліф – Мохер – Карантухіл – Кіларні – Корк.

З дитинства займаюсь спортивним орієнтуванням, це окремий світ спортивних мандрівників, бо орієнтування-це завжди нові траси та місцевість, наш стадіон – це ліс. Тому любов до подорожей вже мабуть у ДНК. Моя подруга Ausra Bartkeviciene відомий тренер з орієнтування з Литви. Ми звикли їздити на змагання та збори, тому тренувальний режим подорожі дуже комфортний, корисний, а у нових країнах ще й дуже цікавий. Зазвичай у тренера купа організаційних питань, але в Ірландію ми вирушили у відпустку – жодних питань та відповідальності. Дивлячись на країну ми дивимось через лінзи орієнтувальників, очі малюють міста та схили з умовними позначками, уявляємо, якою б була карта та як було б цікаво тут побігати спринт.

Ірландія, Wild Atlantic Way

Взагалі ідея подорожі у грудні це ще те питання, за всіма прогнозами тут в цей період найбільше опадів та найменше сонячних днів і світла. Однак нам пощастило майже всі дні були сонячними! Дощу взагалі не було, пару крапель – не рахується. Для довідки, два роки тому у цей же час я добряче мокла, тому цього разу вже одяглась з розумом.

Клімат тут непередбачуваний. Температура від 0°C зранку до +10°C вдень. Але! Про клімат є одне але! – це тепла морська течія – Гольфстрім! Цей фактор дуже пом’якшує відчуття температури та вітру.

Другий день ми зустріли світанок пробіжкою на скелі Слів Ліг. Поснідали та вирушили досліджувати Північну частину. І це неймовірно! Озера настільки чисті не одразу розумієш, що це не гори, а їх відображення. Скелі, стоячи на їх краю відчуваєш крила…

Гортаючи свої фото за перші дві доби, розумієш, що головні тут – вівці! Саме з ними ми бігали зустрічати світанки, саме їх просили звільнити дорогу, за ними гналась сподіваючись спіймати та пом’яти їх пухнасті боки, але так і не наздогоняли. Навіть затамувавши подих, бачили, як одна вівця зірвалась зі скелі, а потім встала та побігла далі.

На третій день ми опинились у регіоні біля міста Донегал, де проходив Чемпіонат Ірландії з орієнтування. Маючи карти, ми звичайно спробували “ірландське орієнтування”: дуже мокро, слизько, все відкрито, потужний вітер і ти постійно в болоті незважаючи на рельєф. Дистанцію ми не закінчили, але вражень вистачило. Незвично, що болото на вершинах, на схилах… і всюди.

Ірландія, Wild Atlantic Way

Продовжуючи шлях WAW ми починаємо звикати. Те, що вражало перші два дні вже, як норма: пляжі, скелі, зелений та рудий колір, завжди супроводжують вівці з різнокольоровими позначками. Хочеться більшого. Досліджуємо карту і обираємо наступну точку Даунпатрік-Хед і вперед треба встигнути до заходу сонця! Так, встигли! Вау, але тут круто! Глиба висотою десь 50 метрів, як острів у повітрі. І знову зелений м’який килим до лінії горизонту. Підійти на самісенький край страшно, а от лягти та висунути  голову легше та цікавіше, головне щоб вітер шапку не зірвав :).

Забронювали житло десь у полі біля океану, як виявилось це кімната у сімейному будинку з пухнастим собакою, ну якщо вівцю я не пожмакала, то відірвалась на песику дуже схожому на міні овечку.

Зранку пробіглись до пляжу, територією ферми вздовж берега, постійно перетинаючи паркани для овець, розім’ялися та зустріли сонце! Воно є, хмар немає – це чудовий день для сходження на найвищу точку Ірландії. Вирішено! Вирушаємо до порому, щоб скоротити час на дорогу. Діставшись причалу побачили як відходить пором, чекаємо наступного… Ще одна примітка, що розклад можна було подивитись заздалегідь і заощадити годину часу.

Пором, дорога і от ми на парковці звідки починається сходження. Часу небагато, тому йдемо швидко, але це не просто.

Ірландія, Wild Atlantic Way

Каррантухіл 1046 метрів – це найвища точка Ірландії. І ми зайшли туди. З парковки до Хреста на вершині ми витратили приблизно 3 години піднімаючись майже по крутому схилу.  І добре, що ми тут саме зараз, бо годину раніше, або годину пізніше ми б не бачили такого. Прийшли хмари і спочатку ти відчуваєш себе вище неба, потім “їжак в тумані”, а потім йдеш по краю та торкаєшся хмар руками.

Для любителів пивної культури варто звернути увагу на Кіларні, це місто називають “перлиною Ірландії”, а місцеві паби – це душа Ірландії. Тут святкова атмосфера завжди, а у різдвяний час тим паче. У кожному пабі грають живу музику  і часто співають всі разом.

Водоспад Торк серед лісу Національного парку вразив казковим лісом і зграєю лосів, яку ми зустріли. Ліс настільки зелений, що на деревах росте не тільки мох, а й папороть.

У нас залишився останній день і ми вирішили дістатись дикого зоопарку у південному місті Корк. Вирішено-зроблено. Fota Wildlife Park – тут і жирафи, і бегемоти, пелікани, тигри, шимпанзе, пінгвіни, і ще багато кого, але коли поруч стрибає кенгуру без жодної перешкоди, коли лемур тримає твій палець – ці емоції не передати.

Ірландія, Wild Atlantic Way

Дві доби провели у Дубліні, прийняли участь у шкільних змаганнях з орієнтування у якості судей, відвідали коледж Трініті, новорічний центр та ТемпелБар. Місто з кольоровими дверима та дуже добрими людьми, які і взимку ходять в шортах).

Логістика та планування

Зазвичай всі подорожі плануються по логістиці та таймінгу, але не цього разу! Ми вирішили нехай все буде новим для нас, і вирішили не планувати. Заздалегідь погодили лише місце старту, забронювали авто та першу ночівлю. А далі як піде… можна було поставити точки та збирати їх як в рогейні (вид змагань з орієнтування), але хотілось не змагань, а спонтанного та імповізованого відпочинку. Тому обирали точки, які подобаються і витрачали час на прогулянку, пробіжку, або навіть вечерю у цій локації. Ausha – моя подруга та за сумісництвом штурман. Саме вона обирала точки відвідування з маршруту WAW.

Все почалось з маяка Фанад,  ми потрапили туди десь о 17тій і це вже майже темно, нам норм – видно, а от фото вже не вийде, і це означає що це перша і остання точка WAW  на сьогодні. Атмосфера вражала, вітер, скелі, маяк і ми…. Круто!
Поселившись та трохи поспілкувавшись з власником B&B ми вирішили наступного дня все ж трохи повернутись і відвідати те, що проїхали у темряві, і не даремно!

Ночівлі та бронювання

Тож першу ночівлю ми забронювали заздалегідь – це B&B (bed and breakfast) біля берега. Діставшись маяку вже після заходу сонця  у темряві поїхали до місця бронювання. Далі щодня після заходу Сонця ми відкривали букінг та шукали поблизу на карті прийнятні варіанти, та головне – знаходили!

Їжа

Подорож у нас бюджетна, тому готувати планували самостійно, і так, як на мене, цікавіше. Перший раз ми поїли прямо у супермаркеті, що цікаво, що сплачували ми вже після того, як залишили пусті тарілки. Питання, як вони запам’ятовують, що ми обрали у кулінарії залишилось відкритим.

По дорозі на маяк з аеропорту ми заїхали у супермаркет та купили все що бажали). Я мала газовий пальник, балон та сушену їжу від Їжачок,  але… тут мій факап… балон та пальник з різними системами з’єднання… Наче ясна річ, що треба знати перехідник на балон “різьба” чи “кемпінг”, але я примудилася взяти обидва типи, як наслідок це була просто зайва вага без можливості готувати. Тому далі при обиранні ночівлі перевагу віддавали помешканням зі сніданками та/або кухнями. Одного разу наша ночівля була у будинку з сім’єю, де нам не відмовили у користуванні кухнею.

Особливості:

Ірландія має лівосторонній рух, і авто з правим кермом, дещо незвично за габаритами,  і мозок не одразу реагує, як повернути направо. Часто йдеш до пасажирської двері.

Розетки – англійські, добре, що ми мали перехідник у селах шукати його зовсім не просто.

Ірландія, Wild Atlantic Way

Дуже, дуже зелена країна Wild atlantic way відкриє Ірландію у всіх кольорах. Всюди вівці та огорожі, і все поділено на прямокутники. Кажуть, що часто дощі, місцеві можуть дуже довго розмовляти про погоду, але нам пощастило – тиждень без опадів.

Віза – дійсно бар’єр. Я отримала цього разу другу візу у Ірландію, але у черзі кажуть, що дуже багато відмов. Втім моя рекомендація у всіх анкетах вказувати правдиву інформацію.

Бюджет на одного:

Переліт Вільнюс-Дублін-Київ – 70 євро

Оренда авто – 25 євро

Платні дороги – 20 євро

Ночівлі – 5 х 18-25 євро (ще 2 ночі провели у друзів)

Продукти – 30 євро

Відвідування музеїв, зоопарку, круча Мохер – 40 євро

Відвідування пабів, пиво, кава – десь 20 євро

Спорядження

Десь  перед мандрівкою у мережі побачила мем, що головне  мати зарядку від телефона і штопор  і у цьому є сенс.

Зарядка – це англійські розетки, і дуже важливо мати переходник та трійник, якщо є девайси окрім телефону (годинник, камера). Так, думаю можна і придбати, але витрачати час на пошуки не завжди зручно.

WAW – це дикий шлях, а не дорога. А на шляху буває всяке.

Взуття кращe обирати з підошвою Vibram, так легше та безпечніше долати слизькі камені. Пробіжки зранку у кросівках dynafit підтвердили цей факт.

Одяг

Головне бути комфортно одягненим, тоді можна зповна насолодитись краєвидами та моментами. На власному досвіді переконалась, що є універсальні речі, у яких можна і по місту гуляти і стихію зустрічати.

1. Мембрана куртка Turbat Dovbushanka Orange – поперше колір закохує, і у Ірландії відчуваєш, що ти одягнувся в тон). Часто падав дощик, дув дуже потужний вітер, лізли в гору, йшли проти вітру, але не було ані холодно, ані жарко.
  2. Куртка Turbat Gemba Kap 3 –  Щоб гуляти по різдвяним містам – це те що треба! Це найулюбленіша річ! Тоненька, але дуже тепла.
  3. Фліс Turbat Dzembronya 3 –  з першого погляду не скажеш, що це така тепла річ, не знімала майже всю подорож! Дуже продумана нагрудна кишеня, куди влізає паспорт буде у нагоді для подорожуючих.
  4. Штани Turbat Neniska. Це відкриття для мене! Не люблю бокові кишені на брюках, але у такому дизайні – це виключення). Склад дуже приємний і комфортний. Якийсь фантастичний матеріал, що відштовхує навіть  бруд та жир, не кажучи про вологу.
  5. Рукавиці Turbat BERLAN – спасіння рук від вітру. Можна працювати зі смартфоном не знімаючи їх, бігати орієнтування з компасом в руках, працювати в googlе картах, робити фоточки, писати повідомлення  – все виходить, тачскрін слухається.

Ще у рюкзаку мала:

• кросівки DYNAFIT – спасіння для вологого гірського покриття,
  • бігову форму, шапку Turbat Lyska – прикольна така, і вітер не пропускає
  • компактний флісовий рушник Turbat Shypit L
  • газовий пальник, балон у літак не можна, то треба купувати на місці
  • перехідник з зарядками
  • павербанк
  • маленька гірлянда та свічка для вечірнього чаювання
  • шкарпетки ТМ “Trekking”
  • білизна
  • косметичка
  • Паспорт мандрівника WAW

Всього цього вистачає на недільну подорож у нашому форматі, тож нащо брати більше? Менше речей – більше свободи. Головне обрати комфортні речі і тут я впевнено можу сказати, що мені це вдалося🤩.